کد مطلب:38295
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
اگر امامان : از قاتل و سبب قتل و مكان شهادت خود خبر داشته اند, در اين صورت آيا قاتلان آنان مجبور بر قتل نبودند؟ آيا از خود اختياري داشته اند؟ آيا شمر يا ابن ملجم مي توانسته اند آن جنايات را مرتكب نشوند؟
با خبر بودن امامان از كشته شدنشان و يا شناختن قاتلشان , ربطي به مجبور بودن قاتل ندارد. اگر امام علي 7مي داند به شهادت خواهد رسيد و قاتل او شخصي به نام ابن ملجم خواهد بود, آيا دانستن علّت مي شود كه ابن ملجم مجبور به آن كار بشود؟ هر كسي در گرو كار خود است . چون ممكن است از طريق علم غيب مطلع باشد وتكليفي در علم غيب نيست .
ثانياً: اين كه مي گوييم آنان علم داشتند, بدان معنا نيست كه در بوق و كرنا شده بود و همه حتي ابن ملجم يا شمرمي دانستند قاتل امام علي 7يا امام حسين خواهند بود, بلكه امامان خودشان مي دانستند يا حداقل چند نفر ازاطرافيان خاصّ آنان مي دانستند. بنابراين ابن ملجم يا شمر نمي دانستند قاتل خواهند بود.
ثالثاً: كار جبري به اين معنا است كه انسان اختياري از خود نداشته باشد و حال آن كه ابن ملجم يا شمر حتي آن وقتي كه شمشير را بلند كرده بودند و مي خواستند فرود بياورند, مي توانستند تصميم بگيرند آن كار زشت را انجام انجام ندهند. پس آنان با اختيار خود آن جنايات را انجام دادند و مجازات دنيوي و عذاب اخروي به خاطر اختيارداشتن آنان است .
رابعاً: امامان بالاصاله علم غيب نمي دانند و خدا الهام مي كند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.